مسول دفتر

دیپلم امور اداری

امور اداری هر سازمان یکی از مهمترین بخش‌ها می‌باشد که پل ارتباطی تمامی واحدها می‌باشد. لازمه این ارتباط داشتن نیروی انسانی متخصص و ماهر است. دیپلم امور اداری در زمینه خدمات شاخه کاردانش قرار دارد. این رشته شامل دروس عمومی و دروس مهارتی می‌باشد. که دروس عمومی را کارآموز در مدارس می‌گذراند و دروس مهارتی را در آموزشگاه فنی و حرفه ای می‌گذراند . پس از قبولی این دیپلم مدرک دیپلم امور اداری برای کارآموز صادر می‌شود که قابل ترجمه است و همچنین فرد می‌تواند ادامه تحصیل در دانشگاه دهد.

دیپلم امور اداری در مجموعه هشتم کاردانش آموزش و پرورش شامل 6 درس اختصاصی و مجموعا 5/28 واحد می‌باشد که حدود حاقل 8 ماه زمان می‌برد البته این دیپلم در مجموعه نهم کاردانش 6 درس اضافه شده و واحدهای مهارتی آن نیز به52 واحد رسیده است و حداقل 11 ماه زمان می برد.

 

دیپلم امور اداری

 

دروس دیپلم امور اداری

کارآموزان دیپلم امور اداری باید مهارت‌های تخصصی زیر را فرا بگیرند.

ا- کاربر رایانه :

شامل مفاهیم: به کارگیری مفاهیم اولیه و اساسی کامپیوتر، کار با سیستم عامل ویندوز، کار با اینترنت، کار با نرم افزار مدیریت ایمیل outlook، شناخت شبکه و و تولید پروژه را شامل می‌شود .

2- کاربر نرم افزار اداری :

شامل مفاهیم: کار با نرم افزار داده پرداز word، کار با نرم افزار ارائه مطلب powerpoint، کار با نرم افزار صفحه گسترده excel، کار با نرم افزار پایگاه داده access، کار با نرم افزار one not، کار با نرم افزار visio می‌باشد.

3- تندخوان :

شامل مفاهیم: سریع خوانی، فن مطالعه، مطالعه با انعطاف، یادگیری از مطالب شفاهی، بکارگیری تکنیک تندخوانی در مدیریت، حدس زدن، سنجش سرعت درک، تقویت حافظه و یادگیری عمقی درسی و فنی می‌باشد.

4- مسئول دفتر:

شامل مفاهیم: انجام هماهنگی‌های اموردفتری، انجام مکاتبات اداری و گزارش نویسی، مفاهیم اولیه حسابداری و تنخواه گردانی، به کار گیری علوم و فنون مذاکره و برقراری ارتباط سازمانی و تایپ تندزنی می‌باشد.

5- سرپرست دبیرخانه :

شامل مفاهیم: برنامه ریزی امور دبیرخانه، پیاده سازی اصول بایگانی اسناد و مدارک و امحا آن‌ها، برقراری ارتباط با واحدهای مرتبط با دبیرخانه، جمع‌آوری و گزارش گیری اطلاعات و نظارت بر حفظ و نگهداری اسناد دبیرخانه را شامل می‌شود.

6- بایگان :

شامل مفاهیم: تشکیل پرونده‌های مختلف اداری، تحویل و تحول آن‌ها و بایگانی اسناد و مدارک، پرونده‌ها، اسناد خریدها، کدگذاری پرونده‌ها می‌باشد.

7- مسئول کاردکس و کنترل موجودی :

شامل مفاهیم: تعیین انبار و طبقه بندی و کدگذاری‌های موجودی، ثبت ورودی کالا، تحویل و خروج کالا از انبار، انبارگردانی، درخواست خرید کالا برای واحد مربوطه از انبار، نگهداری کالا و مواد در انبار و کنترل موجودی‌های انبار می‌باشد.

8- تحصیل دار:

شامل مفاهیم: دریافت و تحویل اسناد و مدارک درون شرکتی، تحویل نامه‌ها به اشخاص مربوطه، انجام امور پستی، رسیدگی به امور صندوق‌های پستی، انجام امور بانکی، انجام امور بیمه و گزارش نویسی می‌باشد.

9- کارمند اداری و دبیرخانه درجه 2 :

شامل مفاهیم : ارتباط با واحدهای سازمانی و ارباب رجوع، مکاتبات اداری، نگارش و گزارش نویسی، انجام امور استخدامی و تشکیل پرونده پرسنلی، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، ثبت و ورود و خروج نیروی انسانی، تهیه آمار و اطلاعات نیروی انسانی، نگهداری و حفظ سند و مدارک امور اداری می‌باشد.

10- اتوماسیون اداری

شامل مفاهیم: آشنایی مبانی پایه و اساسی اتوماسیون اداری، آشنایی با انواع اتوماسیون اداری و کارکرد با آن، انتقال اطلاعات و فایل ها از طریق اتوماسیون اداری می باشد.

11- نگارنده متون فارسی

زمینه شغلی

فارغ التحصیلان دیپلم امور اداری می‌توانند در مراکز و سازمان‌های دولتی و خصوصی، بانک‌ها، بیمه‌ها، هتل‌ها، شرکت‌های بزرگ و کوچک کارخانه جات و تولیدی‌ها، دفاتر خدماتی و بازرگانی مشغول به کار شوند. عناوین شغلی مرتبط با این رشته شامل کارمند دبیرخانه، کارمند امور اداری، کارمند کارگزینی، منشی یا مسئول دفتر می‌باشد .

پذیرش دانشگاهی

در دانشگاه پس از اخذ دیپلم امور اداری می‌توان رشته‌های اداری و مدیریت ادامه تحصیل داد. کارآموزانی که فارغ التحصیل دیپلم امور اداری هستند می‌توانند در دانشگاه تغییر رشته داده و رشته مد نظر خود را ادامه دهند. همچنین این رشته در دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام نور و علمی و کاربردی پذیرش دارد. افراد در ابتدا در مقطع کاردانی در دانشگاه پذیرش می‌شوند و سپس می‌توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه تحصیل دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *