سرپرست دبیرخانه و بایگانی

دبیرخانه یکی از مهمترین واحدهای سازمان‌های اداری است که از دیرباز جایگاه ویژه‌ای در نظام اداری کشورهای مختلف دنیا داشته است. آثار باقی‌مانده از اسناد و مدارک دنیای قدیم و نیز پژوهش‌های تاریخی، موید این موضوع است که گردش مکاتبات رسمی میان اقوام بشر، قدمتی هزاران ساله دارد و بشر از زمان‌های دور به ثبت، ضبط و نگهداری اسناد خود می‌پرداخته است.در دنیای جدید، وظیفه ثبت اسناد و گردش مکاتبات اداری به دبیرخانه‌ها سپرده شده است. مکاتبات اصلی سازمانی ابتدا به دبیرخانه آن سازمان ارجاع می‌شوند و کارهای بایگانی نیز ابتدا از کانال دبیرخانه می‌گذرند.

مهمترین هدف دبیرخانه‌ها این است که بتوانند مکاتبات و اطلاعات مورد نظر سازمان را به گونه‌ای ثبت و سازماندهی کنند که به سرعت و سهولت قابل دسترس باشد. سرپرست دبیرخانه کسی است که بتواند از عهده برنامه‌ریزی، تقسیم کار، تامین نیازهای مربوطه، ایجاد هماهنگی، سازماندهی و رهبری سیستم دبیرخانه برآید.بر مبنای استاندارد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در گروه شغلی امور اداری تهیه شده و برای هنرجویان پایه دوازدهم رشته امور اداری مناسب است. همچنین دانشجویان رشته امور اداری در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و نیز کلیه افراد متقاضی فرصت‌های شغلی اداری و دبیرخانه می‌توانند از محتوای این آموزش بهره لازم را ببرند.

فصل 1: برنامه ریزی واحد دبیرخانه

فصل 2: کنترل و نظارت فعالیت‌های نیروی انسانی

فصل 3: حفظ و نگهداری اسناد و مدارک دبیرخانه

فصل 4: برقراری ارتباط با واحدهای سازمان

فصل 5: انجام امور فنی واحد دبیرخانه

فصل 6: تهیه گزارش و ترسیم نمودار فعالیت‌ها

فصل 7: آموزش نیروی انسانی

فصل 8: نظام تضمین کیفیت

فصل 9: سلامتی، ایمنی و رفاه کارکنان و پیشگیری از حوادث شغلی

فصل 10: مقررات شغلی و قوانین کار

فصل 11: توانایی تشخیص عوامل مؤثر کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *